06 255 18 674 sylvia@desucceswinkel.nl

Geen zorgen, er zijn ontzettend veel mensen die zich afvragen van hun talent is. Wat is mijn talent is een veel gestelde vraag, op zowel Google als bij loopbaan begeleiders. Jouw talent is een mix van wat je als kind hebt meegekregen, waarschijnlijk al in je eerste 10 jaar van je leven. Wie had je om je heen, waar hield je je mee bezig, wie had er invloed op je, waar was je toen al goed in, etc.? Een heleboel factoren die dus mee spelen!

Laat me alvast één zorg voor je wegnemen: er is een talent mythe. Een mythe gebaseerd op het idee dat talent enkel aangeboren is en het niet uit maakt hoeveel je oefent. “Oefening baart kunst” zou dus enkel een uitspraak zijn, geen waarheid. Sommige mensen worden gewoon geboren met het vereiste talent om topsporter, CEO of uitvinder te worden. Ik ben echter van mening dat dit niet waar is en dat iedereen elke vaardigheid kan leren door de juiste methoden toe te passen en tijd en energie te investeren.

talent of aangeleerd?

Wat is talent?

Talent is een vaardigheid die men extreem goed beheerst, voornamelijk zonder al te veel geoefend te hebben. Talent is vaak beschouwd als iets natuurlijks, niet aangeleerd. Er wordt vaak gezegd dat topsporters, artiesten en andere creatieven een talent hebben voor hun gekozen vaardigheid/sport.

Een talent is ook een (vaak jong) persoon die ergens heel goed in is.

Als we talent zien, kijken we vaak niet naar wat er achter het talent schuilgaat. Als een jong kind erg getalenteerd is, zijn ze er misschien al in geslaagd om duizenden uren te trainen met uitstekende leraren. Misschien is het talent helemaal niet zo natuurlijk als het lijkt. Integendeel, ‘getalenteerde’ mensen hebben vaak gedurende een langere periode hard gewerkt, ook al lijken de vaardigheden uit het niets te komen.

Wanneer iemand op jonge leeftijd als buitengewoon getalenteerd wordt beschouwd, heeft hij bijna altijd veel geoefend onder begeleiding van zijn ouders of een ervaren coach. Sommige ouders proberen dit misschien te verbergen, omdat ze indruk willen maken op de wereld met hun getalenteerde en begaafde kinderen.

Houdt dat dus altijd in gedachte, wees kritisch voordat je denkt dat jij dit niet kan!

Talent vs Vaardigheid

Talent en vaardigheid beschrijven gerelateerde eigenschappen, maar ze zijn niet precies hetzelfde. Je talent komt van nature, terwijl je vaardigheden iets zijn dat je ontwikkelt door te leren.

  • Definitie van talent: een natuurlijke aanleg, een innerlijke kwaliteit die moeiteloos naar voren komt.
  • Definitie van vaardigheid: een verworven vaardigheid, geleerd met inspanning.

Volgens onderzoek spelen genen een belangrijke rol bij talent. Ze vormen de manier waarop individuen reageren op bepaalde prikkels en hoe ze op zoek gaan naar specifieke ervaringen.

De omgeving is even belangrijk voor het identificeren en ontwikkelen van talent. Een kind met een oor voor muziek wordt bijvoorbeeld niet per se een muzikaal genie zonder toegang tot muziekinstrumenten, een goede mentor/leraar of een inspiratiebron. Een talent wordt alleen een blijvende vaardigheid met inspanning en oefening.

wat is mijn talent?

Hoe krijg ik talent voor iets?

Oefenen, oefenen, oefenen. Of ben je er mee geboren? Zoals ik eerder al vermelde, het is een combinatie van verschillende factoren. Om ergens talent voor te krijgen moet je dus eerst weten waar je mee geboren bent of iets waar je natuurlijk goed in bent. Iets dat je zonder moeite af gaat. En precies DAT ga je uitbuiten. Oefenen, oefenen, oefenen. En dan wordt die vaardigheid een absoluut talent. Maar wat is dat dan? Hoe vind je je talent?

Hoe weet ik waar ik goed in ben?

Ja, dat is dan de tweede vraag! Er zijn heel veel verschillende manieren om daar achter te komen. Doe een online test, vraag het aan je vrienden of wees slim en meld je aan bij de Succeswinkel. Hier werken ze met een baanbrekende begeleidingsmethode die juist DIE vragen beantwoordt. Wie ben ik? Waar ben ik goed in? Wat is mijn talent? Wat is mijn passie? Of alles in z’n geheel samengevat in 1 vraag: wat is mijn zijnsintentie / Intention of Being? Deze innovatieve begeleidingsmethose is Quaning. Je leest er alles over op deze website, maar je kan ook direct contact opnemen met Sylvia, de eigenaresse van de Succeswinkel.

Er zijn verschillende methoden van het oefenen van je talenten.

Opzettelijke oefening

In onderzoeken onder toppresteerders wordt bijna universeel vastgesteld dat degenen die de hoogste niveaus bereiken, ook het meest hebben geoefend. Maar het is niet zomaar een soort oefening die telt. Het is de hoeveelheid inspanning en gerichte kwaliteit die het verschil maakt. Altijd gericht op verbetering en probeer dingen te doen die voorheen niet mogelijk waren. Dit type oefening wordt opzettelijke oefening genoemd.

In een baanbrekend onderzoek onder violisten vonden onderzoekers geen opmerkelijke verschillen tussen degenen die voorbestemd waren om solisten van wereldklasse te worden, goede orkestviolisten en muziekleraren. Er was echter één groot verschil: het aantal uren dat ze aan serieus oefenen hadden besteed.

De solisten van wereldklasse werden beschouwd als meer getalenteerd en zouden van jongs af aan een meer gevorderd muzikaal vermogen hebben gehad. Het bleek echter dat ze veel meer hadden geoefend dan hun concurrenten, wat veel verschil in vaardigheid verklaart.

Op 20-jarige leeftijd had de topgroep violisten 10.000 uur geoefend, de goede violisten 8000 uur, terwijl de muziekleraren ongeveer 4000 uur hadden geoefend. Dat is een enorm verschil. De meest excellente artiesten hadden er duizenden uren aan besteed. In de studie van Ericsson vonden ze niemand die meester-violist was geworden zonder veel te hebben geoefend. De verschillen in prestaties lijken vooral af te hangen van het aantal uren dat je dus aan kwaliteitstraining besteedt.

hoe krijg ik talent voor iets?

10 000 Uur?

Om een ​​niveau van wereldklasse te bereiken in een bepaalde vaardigheid, is dus gemiddeld minimaal 10 000 uur kwaliteitstraining vereist. Het exacte aantal uren kan verschillen, dit is bijvoorbeeld afhankelijk van het concurrentieniveau en de tijd die je hebt voor die uren. Het is gemakkelijker om meer uren te oefenen in vaardigheden zoals schaken of een muziekinstrument dan veeleisende fysieke activiteiten zoals snowboarden of rijden in formule 1.

Voorbeeld: Schaken kan je de elk uur van de dag en elke dag van het jaar doen, zonder blessure leed (ik zeg niet dat dit gezond is voor je brein overigens). Als een snowboarden ben je afhankelijk van de weerscondities en hoeveel beweging je eigen lichaam aan kan. Voor dergelijke activiteiten moet je je ook nog eens in een bepaalde omgeving bevinden om te oefenen.

Vaardigheden waarbij het gemakkelijker is om vele uren te oefenen (bijvoorbeeld schaken), vereisen meestal dat je veel meer uren oefent om van wereldklasse te worden.

Het gaat echter niet alleen om het besteden van uren. De kwaliteit van de praktijk is net zo belangrijk.

Wanneer we leren autorijden, verbeteren we in het begin meestal snel, totdat we een acceptabel niveau bereiken om de klus te klaren. Daarna concentreren de meeste mensen zich niet veel meer op het verbeteren van hun prestaties en worden ze meestal niet veel betere chauffeurs. Sommige worden zelfs slechter in de loop van de tijd als ze slechte gewoonten beginnen te ontwikkelen. Kijk vooral eens naar het tv programma “de slechtste chauffeur van Nederland”.

Als je op de automatische piloot oefent, verbeter je niet. Dit gebeurt vaak op veel gebieden van ons leven, bijvoorbeeld ons werk. Daarom is louter ervaring slechts zwak gerelateerd aan prestaties. Meer jaren in een baan leidt niet noodzakelijk tot verbetering. Als je je niet concentreert op hoe je dingen kunt verbeteren en dingen beter kunt doen, blijf je op hetzelfde prestatieniveau, terwijl de mensen om je heen beter worden.

ik weet niet wat ik wil... - hoe kom ik er achter wat ik wil?

Focus op kwaliteitsoefeningen

Niet alle oefeningen zijn gelijk. Als je alleen de dingen oefent die je al moeiteloos kunt doen, zal je misschien niet veel verbeteren. Deskundigen concentreren zich in plaats daarvan op de dingen die ze nog niet zo goed kunnen. De vaardigheden die net buiten hun bereik liggen. Op deze manier vereist oefenen veel inspanning en leidt in de loop van de tijd tot grote verbetering.

Als je op deze manier vele uren, weken en jaren blijft oefenen, zal je uiteindelijk een stuk beter worden. Dan kunnen mensen je als getalenteerd gaan beschouwen en wellicht zeggen ze (de jaloerse onder hen) dat je gewoon met de juiste genen bent geboren. Gelukkig weet jij tegen die tijd wel beter.

Alleen door te werken aan wat je nog niet kunt en keer op keer te falen, kun je in de loop van de tijd verbeteren. In plaats van geboren te worden met de juiste genen, leidt kwaliteitsoefeningen na verloop van tijd tot betere prestaties. Oefening baart dus wel degelijk kunst!

Geen enkele artiest van wereldklasse werd zonder oefening van wereldklasse. Muzikanten pikten niet als kleine jongen een instrument op om direct geavanceerde symfonieën te spelen. Natuurlijk niet! Ze ontwikkelden zich stap voor stap. Dat ze een goed oor hadden voor muziek, zeker. Dat ze een grotere interesse in muziek hadden, ook absoluut zeker. Maar zonder duizenden uren van oefening waren ze niet zo groots geworden in hun vaardigheid.

Kortom

We zien meestal niet al het harde oefenen achter deze uitstekende prestaties. Het wordt daarom vaak een ijsbergillusie genoemd. De vaardigheden lijken op magische wijze uit het niets tevoorschijn te komen, maar er zijn duizenden uren oefening verborgen onder de oppervlakte. Als je weet dat uitstekende prestaties voortkomen uit duizenden uren oefenen, kan jij dus ook één van deze ‘getalenteerde’ mensen worden.