Laat ik beginnen met wat een DiSC Assessment is. Een DiSC assessment geeft inzicht in gedragsvoorkeuren door het invullen van een vragenlijst. De uitkomst is een verslag van zichtbare elementen van je persoonlijkheid die je uit in gedrag. Het laat ook zien waar je staat vergeleken met anderen. Ik ben gecertificeerd DiSC assessment afnemer en bied de vragenlijst aan in het Nederlands.

Als we gedragsvoorkeuren vergelijken met het intrappen van gaspedalen trap je afhankelijk van de situatie automatisch de gaspedalen in die op dat moment van toepassing zijn. Dat geldt dus ook voor anderen. Alle stijlen en prioriteiten van DiSC zijn even waardevol en iedereen is een mix van de vier stijlen. Daar inzicht in krijgen is een eerste stap in bewustwording. 

Een DiSC assessment meet hoe je omgaat met :

  • problemen en uitdagingen. 
  • anderen en hen overhaalt tot jouw standpunt.
  • veranderingen in je omgeving.
  • regels, details en procedures

Samenvattend kunnen we zeggen dat DiSC een model is dat de gedragsvoorkeuren van mensen terugbrengt tot een begrijpelijk geheel.

Wie heeft DiSC bedacht?

De oorsprong ligt in 1928 toen William Moulton Marston, een psycholoog, in zijn boek “Emotions of Normal People” deze vier primaire emoties beschreef:

•Dominance

•Inducement

•Submissive

•Compliant

Hij baseerde deze emoties op onderzoek die hij deed naar “normale mensen” en “normaal gedrag”. In het huidige DiSC assessment zijn deze vertaald naar D van Dominantie, I van Invloed, S van Stabiliteit en de C van Consciëntieus.

1940

Hier werd in de 40’er jaren op doorgebouwd door Walter V. Clarke. Hij ontwikkelde een test voor personeelsselecties genaamd de “Activity Vector Analysis”. Dit eerste assessment van Clarke waren in feite twee parallelle assessments. Deel 1 ging over “Hoe zie jij jezelf?” Deel 2 ging over: “Hoe zien anderen jou?” Hij ontdekte dat de 4 factoren uit de data: agressief, sociaal, stabiel en ontwijkend veel leken op het model van menselijk gedrag van Marston. Clarke concludeerde dat de data het best konden worden verklaard door dat model.

1950

In de jaren 50 voegde John Cleaver deze 2 assessments samen tot 1 assessment, de eerste 24-gedwongen-keuze-vragenlijst. Deelnemers selecteren simpel wat het meest en het minst op hen lijkt. 

1970

In de jaren ’70 komt het bedrijf Performax Systems International als eerste uitgever van het DiSC assessment op de markt met het Persoonlijke Profiel Systeem (PPS). Academici John Geier and Dorothy Downey onderzochten de data en ontwikkelden het verder. Ze voegden er 15 klassieke patronen aan toe.

1994

In de jaren erna wordt er onderzoek gedaan om het DiSC assessment te verbeteren. Nieuwe punten werden toegevoegd, niet-werkende punten verwijderd en de algehele betrouwbaarheid van het assessment nam toe. Voor het eerst gepubliceerd in 1994, deze versie van de PPS wordt nog steeds gebruikt, sindsdien omgedoopt tot DiSC Classic®.

2000

In het begin van 2000 besloten onderzoekers van Wiley’s Workplace Learning Solutions Group (toen heette zij Inscape) te experimenteren met manieren om DiSC® te vertegenwoordigen met een circumplex-model in plaats van met een lijngrafiekmodel. Iemands DiSC-stijl werd weergegeven met een punt binnen het DiSC model. Het voordeel van deze voorstelling was het gemak van interpretatie en toepassing. Vanuit dit onderzoek en theorie zijn de Everything DiSC® rapporten ontwikkeld zoals ze vandaag bestaan.

In 2007 werd de allereerste Everything DiSC assessment gelanceerd: Everything DiSC Sales. 

Dit rapport bevat drie secties:

  • Inzicht in uw DiSC-verkoopstijl
  • Inzicht in koopstijlen van klanten
  • Uw verkoopstijl aanpassen aan de koopstijl van uw klant

De tweede Everything DiSC assessment (nu ook in het Nederlands) die gelanceerd werd in 2008 was Everything DiSC Management. Dit profiel is ontworpen om managers te helpen om zowel hun eigen DiSC-stijlen als de stijlen van de mensen met wie ze werken te begrijpen. Verder helpt het managers de brug te overbruggen wanneer er stijlverschillen zijn. 

Het rapport bevat vijf secties:

  • Uw DiSC-beheerstijl
  • Regisseren en delegeren
  • Motivatie
  • Anderen ontwikkelen
  • Werken met uw manager

De derde Everything DiSC assessment die gelanceerd werd in 2009 was de Everything DiSC Workplace®. Dit profiel is ontworpen voor gebruik door een breed scala aan deelnemers, ongeacht hun rol in de organisatie. 

Het rapport bevat drie secties:

  • Ontdek uw DiSC-stijl
  • Andere stijlen begrijpen
  • Effectievere relaties opbouwen

Tegelijkertijd werden Everything DiSC Comparison Reports gelanceerd. Met deze rapporten kunnen twee mensen of meer zichzelf qua stijl vergelijken.

Hoe kan jij DiSC in je voordeel gebruiken?

Onboarding

Veel bedrijven gebruiken het DiSC assessment voor nieuwe medewerkers om te overzien hoe ze in het team passen. De resultaten geven inzicht hoe oriëntatie en training in te zetten om ervoor te zorgen dat nieuwe teamleden het meeste uit het proces halen.

Teambuilding

Het DiSC assessment informeert gebruikers hoe verschillende stijlen met elkaar omgaan. Dit betekent dat u de resultaten van de test kunt gebruiken om teams samen te stellen die goed samenwerken, en, wat belangrijk is, conflicten te vermijden die de prestaties kunnen beïnvloeden. Het koppelen van werknemers met complementaire profielen op projecten kan de productie en resultaten verbeteren.

Persoonlijke ontwikkeling

DiSC is een krachtig coachingstool. Het helpt individuen zichzelf te begrijpen, strategieën te leren om de interactie met anderen te verbeteren en een hogere tevredenheid en resultaten op de werkplek te bereiken. 

Motivatie

Als u eenmaal de dominante persoonlijkheidskenmerken van uw werknemers kent, kunt u ook uw motivatieprocessen aanpassen om gebruik te maken van hun eigen specifieke sterke punten. De DiSC-resultaten van een werknemer die blijk geven van nauwgezetheid, zullen gretig zijn om zowel kwaliteit als nauwkeurigheid in hun werk te behouden. Speel hierop in en motiveer ze zo door ze doelen te geven die ze willen bereiken.

Individueel

Deelnemers ontvangen gepersonaliseerde inzichten die hun begrip van zichzelf en anderen te verdiepen, waardoor interactie op de werkplek effectiever en leuker is. Het resultaat is een meer betrokken en gezamenlijke personeelsbestand dat betekenisvolle cultuur verbetering van uw organisatie kan vonk.

DiSC Assesment in het Nederlands
DiSC Assesment in het Nederlands

Hoe werkt een DiSC assessment in het Nederlands?

Het Everything DiSC Workplace® assessment, uitgegeven door Wiley, is een niet-oordelend instrument dat wordt gebruikt voor de bespreking van verschillen in gedrag van mensen. Als je deelneemt aan het Everything DiSC Workplace® assessment, wordt je gevraagd om een ​​reeks van vragen in te vullen in de vorm van een gedetailleerd verslag over je persoonlijkheid en gedrag. Je vindt ook tips om om te gaan met mensen die andere voorkeursstijlen hebben.

Deze DiSC Assessment is goed vertaald naar het Nederlands. Niet alleen de vragen, ook het resultaat van de DiSC Assessment is in het Nederlands. Wanneer je een Everything DiSC Workplace® assessment invult, ontvang je een link naar een vragenlijst.

Vragenlijst

Een Everything DiSC Workplace® assessment is een vragenlijst, geen test. Er zijn geen “goede” of “foute” antwoorden. De uitkomst, je profiel, geeft alleen een indicatie van je eigen voorkeuren. De Everything DiSC® assessment bestaat uit een lijst van verklaringen en opmerkingen. Het is aan jou om aan te geven in welke mate je het eens bent met deze verklaringen: van “helemaal mee eens” tot “helemaal mee oneens”. 

Wie je echt bent

Antwoord zo realistisch mogelijk – zoals je echt bent – niet zoals je wenst dat je zou zijn of wat anderen van je denken. Het is normaal dat het soms lastig is om te kiezen. Het invullen van een Everything DiSC Workplace profiel duurt ongeveer 15-25 minuten.

Profiel

Na het afronden van het Nederlandstalige assessment kun je jouw persoonlijke profiel direct downloaden. Print het profiel uit, lees het aandachtig door en maak het nog persoonlijker door de tekst te markeren met √= herkenbaar, X= niet herkenbaar of ? = weet ik niet zeker. 

Een DiSC assessment in het Nederlands bij De Succeswinkel

Heb jij je ooit afgevraagd waarom je met sommige mensen makkelijker een klik hebt dan met anderen? Misschien is je opgevallen dat jij je prettiger voelt bij collega’s die zich concentreren op betrouwbare en nauwkeurige resultaten. Of misschien voel jij je juist comfortabeler bij mensen die energiek en doortastend zijn in plaats van mensen die op een gelijkmatig tempo werken. En dan kan het ook nog zijn dat jij liever mensen om je heen hebt die tolerant zijn in plaats van sceptisch.

Het persoonlijk assessment tool Everything Disc® wordt door meer dan 1 miljoen mensen per jaar gebruikt om de productiviteit in werk, samenwerken en communicatie te verbeteren. Bij De Succeswinkel zijn we gecertificeerd DiSC Assessment afnemer en we bieden de assessment aan in het Nederlands.

Neem contact met ons op voor meer info of om direct de assessment te doen!

Sylvia Heistek
Sylvia Heistek

Sylvia is de eigenaresse van De Succeswinkel. Samen met een team van 14 Quaners begeleidt ze, in maximaal 7 weken, resultaatgerichte professionals naar gegarandeerd duurzaam resultaat. Succes is voor haar zichtbaar op je plek zijn. Op dit blog vind je alle informatie over Quaning en hoe ze het in de praktijk toe past. Je leest succes verhalen, tips&tricks, en alle vaktermen worden door haar uitgelegd.

Neem contact op met Sylvia: sylvia@desucceswinkel.nl