06 255 18 674 sylvia@desucceswinkel.nl

In een korte tijd is er heel veel veranderd voor medewerkers. Een torenhoge werkdruk of juist stress over baanzekerheid en de toekomst van de organisatie. Of geen duidelijke scheiding tussen werk en privé en sociale afstand tussen collega’s. De corona crisis heeft een groot effect op het potentieel van medewerkers en dus op jouw organisatie.

Effectief werken

Het is voor veel medewerkers een uitdaging om deze periode optimaal productief te blijven. Uit onderzoek van Effectory blijkt dat slechts 66% van de medewerkers zijn of haar werk effectief kan uitvoeren. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals het ontbreken van de juiste tools en apparaten, of doordat men moet wachten op zijn of haar (onbereikbare) collega om verder te kunnen. Door niet effectief te kunnen werken ontstaan prikkels en irritaties, als gevolg hiervan kan de betrokkenheid en de bevlogenheid van medewerkers snel afnemen.

Eenzaamheid en depressies

Gedragsbioloog Patrick van Veen schreef op de website van RTL Nieuws dat “het gebrek aan contacten door deze periode als gevolg heeft dat meer mensen te maken zullen krijgen met eenzaamheid en depressie”. Niet alleen ouderen voelen zich eenzaam tijdens de corona crisis, de corona crisis kan ook leiden tot werkgerelateerde eenzaamheid. Werkgerelateerde eenzaamheid ontstaat wanneer sociale interactie met collega’s er nauwelijks of niet meer is. Het uitblijven van gezonde sociale binding met collega’s zorgt ervoor dat de betrokkenheid bij de organisatie minder wordt. Deze mindere betrokkenheid richt zich voornamelijk op de affectieve betrokkenheid. Dit is de emotionele binding met de organisatie en het zichzelf herkennen in de visie, missie en kernwaarden van de organisatie.

leeg kantoor tijdens de corona crisis
Lege kantoren, meer thuis werken.

Een andere werkbeleving

Vooruitgang is dat wat normaal gesproken medewerkers het meest motiveert in zijn of haar baan. Zij willen groeien in kennis en carrière. Door de corona crisis zijn prestaties onvoorspelbaar en moeilijk meetbaar. Bovendien door thuis te werken kunnen medewerkers het gevoel krijgen dat hun prestaties minder opvallen en ook kan de inhoud van de taken die de medewerker normaal gesproken uitvoert gewijzigd zijn. Een taak is hierdoor minder uitdagend of saai. Deze gewijzigde werkbeleving kan een grote impact hebben op de motivatie van de medewerker. Zij halen minder voldoening uit het werk en hebben het gevoel minder gezien te worden door de organisatie.

Hoe houd je medewerkers bevlogen en betrokken tijdens de corona crisis?

Controle over het virus hebben we niet, maar controle over onze medewerkers wel. Betrokken medewerkers zijn de ambassadeurs van jouw organisatie. Door juist nu te investeren in medewerkers kan jouw organisatie sterker uit deze crisis komen, dit zijn de voordelen:

  • Je werkt aan een langetermijnvisie. De manier waarop je als organisatie de mensen nu behandeld, wordt straks herinnerd. Door (potentiële) medewerkers, maar ook door je klanten.
  • Door de crisis kunnen andere skills en competenties belangrijker worden. Professionele begeleiding kan helpen om deze skills en competenties te ontdekken en op de juiste manier in te zetten.
  • Door juist nu te investeren in medewerkers creëer je een gevoel van verbondenheid. Medewerkers worden gezien en gehoord en voelen een emotionele binding met de organisatie.
  • Door professionele begeleiding aan te bieden voorkom je dat meer medewerkers (25%) jouw bedrijf verlaten omdat ze geen groeiperspectief hebben.
  • Je biedt als organisatie perspectief en zingeving. Medewerkers kunnen ontdekken wat zij kunnen doen om als organisatie relevant te blijven. Het geeft medewerkers vertrouwen in de toekomst en vergroot de waarschijnlijkheid dat medewerkers jouw organisatie aanbevelen bij anderen.

De corona crisis en Quaning

Alleen met betrokken en bevlogen medewerkers komt jouw organisatie goed uit deze crisis. De Succeswinkel kan helpen het potentieel van je medewerkers beter te benutten. Door Quaning in te zetten helpen we mensen hun werkgeluk duurzaam te bereiken.

De essentie van de methodiek Quaning is dat elk mens een zijnsintentie heeft, iets unieks wat hij bijdraagt ten gunste van andere mensen. Dat hij in werk tot uitdrukking brengt. 

Door de zijnsintentie te ontdekken weten jouw medewerkers haarscherp wat ze te brengen hebben, voor zichzelf, voor anderen, in welke rol, context en hoe hij of zij dat tot uiting brengen. Door dat duidelijk te hebben presteren ze uit jezelf vanzelfsprekend beter in de huidige rol en zo halen ze meer plezier uit hun werk. Iets wat jouw organisatie tijdens de corona crisis goed zal doen!

Kies voor Quaning voor Teams en zie hoe de Succeswinkel jouw hele team door de corona crisis begeleid.

Sylvia Heistek
Sylvia Heistek

Sylvia is de eigenaresse van De Succeswinkel. Samen met een team van 14 Quaners begeleidt ze, in maximaal 7 weken, resultaatgerichte professionals naar gegarandeerd duurzaam resultaat. Succes is voor haar zichtbaar op je plek zijn. Op dit blog vind je alle informatie over Quaning en hoe ze het in de praktijk toe past. Je leest succes verhalen, tips&tricks, en alle vaktermen worden door haar uitgelegd.

Neem contact op met Sylvia: sylvia@desucceswinkel.nl